اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
شیطان رجیم از جنس جن است و از آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت می کرد به همین دلیل عزرازیل نام گرفت . حضرت علی (ع) فرمودند : شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد و فقط یک نماز دو رکعتی او چهار هزار سال طول کشید . وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید به تمام ملائکه دستور داد که بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس . شیطان به خدا گفت : من هفتاد هزار سال تو را عبادت کرده ام و خودت فرموده ای که هر کسی مرا عبادت کند عبادتش را بی نتیجه نمی گذارم و عوضش را به او می دهم .
خداوند فرمودند : هر چه می خواهی در دنیا به تو عطا می کنم .
شیطان گفت : اول اینکه اجازه بدهی تا قیامت زنده بمانم . خداوند فرمودند : تا آن روز مهلت می دهم .
دوم اینکه در مقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هر یک از اولاد آدم دو فرزند مسلط کنم تا به گمراهی بکشانند . خداوند باز هم قبول کرد .
سوم اینکه از تو می خواهم مرا در بدن اولاد آدم همچون خونی در جریان دهی که از هر جای بدن بتوانم او را معصیت بکشانم .
چهارم اینکه می خواهم اولاد آدم مرا نبیند ولی ما آنها را ببینیم .
پنجم اینکه می خواهم به من قدرتی دهی که به هر شکلی که می خواهم در آیم و هر کجا که می خواهم بروم .
ششم اینکه می خواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم ( یعنی حتی وقتی حضرت ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان هم حاضر می شود و انسان را وسوسه می کند .
امام محمد باقر (ع) فرمودند : هنگامی که انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه می شود و در آن هنگام شیطان با یک لیوان آب می آید و می گوید اگر بر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو خواهم داد ، وقتی ناامید می شود شیطان آب را می ریزد و می گوید من از تو بیزارم و می رود .
هفتم اینکه از تو می خواهم که مرا بر سینه اولاد آدم مسلط گردانی تا او را وسوسه کنم . خداوند در پایان می فرماید : تمام خواسته هایت را برآورده می کنم ولی هر کس پیرو تو باشد او را به جهنم می فرستم .
بعد شیطان می گوید : ای خدا عزت و جلالت را قسم که همه انسانها را گمراه می کنم مگر عده ی معدودی که بنده خالص تو هستند . سپس گفت : حالا که مرا بیرون می کنی جایی برای زندگی کردنم معین کن . خداوند فرمودند : تو را در حمام ها و هر کجا که محل رفت و آمد مردم است قرار دادم .
شیطان گفت : غذای من چه باشد ؟ خداوند فرمودند : سر هر سفره ای که نام بسم ا... الرحمن الرحیم برده نشود بنشین ، با آنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور ، حضرت امام محمد باقر (ع) در این باره می فرمایند :
اگر اول غذا یادتان رفت بسم ا... بگویید آخر غذا بگویید تا شیطان هر چه خورده برگرداند . بعد شیطان گفت : که من احتیاج به آب دارم . خداوند فرمودند : آب تو شراب و هر چیز مست کننده باشد . بعد گفت برای من کتابی قرار بده ، خداوند فرمود کتاب تو وشم ( خالکوبی و کتابهای سحر و جادو ) اولین کسی که سحر و جادو را به انسان آموخت شیطان بود . بعد شیطان گفت : برای من حدیثی قرار بده ، خداوند فرمود : حدیث تو دروغ است . بعد گفت برای دام و وسیله شکار قرار بده ، خداوند فرمودند زنان را وسیله صید و بدام انداختن مردم قرار دادم ......... روزی حضرت محمد (ص) شیطان را حاضر در مسجد الحرام دید ، پیش او رفتند و به او گفتند ، ای ملعون چرا ناراحتی ؟
شیطان گفت از دست تو و امت تو ناراحتم . حضرت فرمود چرا از من ناراحتی ؟ شیطان گفت : که چون این همه تلاش می کنم که مردم را گمراه کنم ولی تو در قیامت از آنها شفاعت می کنی و تمام زحمات مرا به هدر می دهی به همین خاطر با تو دشمنم . جضرت فرمودند : از امتم چرا ناراحتی ؟
شیطان گفت امت تو خصوصیاتی دارند که امت های دیگر ندارند .
اول اینکه وقتی به هم می رسند سلام می کنند که (سلام ) اسم خداست و من نیز از این اسم می ترسم .
دوم اینکه وقتی همدیگر را می بینند به یکدیگر دست می دهند و تا دستهایشان از هم در نیامده گناهانشان بخشیده می شود .
سوم اینکه وقتی می خواهند غذا بخورند ( بسم ا...) می گویند و من نیز دیگر نمی توانم غذا بخورم و گرسنه می مانم .
چهارم اینکه بعد از غذا خوردن ( الحمدا... ) می گویند .
پنجم اینکه وقتی اسم تو می آیند بلند (صلوات ) ختم می کنند و آنقدر ثواب آن زیاد است که من فرار می کنم .
ششم اینکه وقتی می خواهند کاری بکنند ( ان شاء ا...) می گویند و من دیگر نمی توانم در آن کار دخالت کنم و آنها را بر هم بزنم .
هفتم اینکه صدقه می دهند و وقتی که (صدقه ) می دهند هم گناهانشان آمرزیده می شود و هم هفتاد نوع بلا را از خود دور می کنند و به همین دلیل حضرت نبی اکرم (ص) فرمودند : وقتی انسان دستش در جیبش می کند تا صدقه بدهد هفتاد شیطان دست او را می گیرند تا او را منصرف نمایند .
هشتم آنان قرآن می خوانند و در خانه ای که قرآن خوانده می شود دیگر جایی برای من نمی ماند چون در آن خانه ملائک رفت و آمد می کنند .
نهم آنکه مرا زیاد لعنت می کنند و با هر لعنت یک زخم بر بدنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آنها خوب نمی شوند .
دهم اینکه هنگامی که گناه می کنند سریع توبه می کنند و زحمات مرا به هدر می دهند .
یازدهم اینکه هنگام عطسه الحمدا... می گویند ف حضرت فرمودند : عطسه از طرف خداوند است و خمیازه از طرف شیطان است ، وقتی عطسه می کنید الحمدا... بگویید .
وقتی انسان نماز می خواند شیطان از او دور می شود . به خصوص اگر سجده نماز طولانی باشد ، شیطان از روی ناراحتی فریاد می کشد .
حضرت امام صادق (ع) فرمودند : هر کس نماز نخواند از شیطان پست تر است . چون شیطان یک خطا کرد و آن هم اینکه بر آدم سجده نکرد ولی انسان اگر نماز نخواند برای خدا سجده نمی کند . حضرت محمد (ص) فرمودند : مجوز عبور از پل صراط نماز است و فرمودند اگر نماز مومن قبول شود بقیه اعمال او نیز قبول درگاه الهی می باشد . در نمازها نماز صبح خیلی سفارش شده است و دلیل آن این است که در هنگام شب فرشتگان شب پیش انسان هستند و اعمال شب را می نویسند و هنگامی که اذان صبح را می دهند فرشتگان شب می روند و جای خود را به فرشتگان روز می دهند . پس اگر نماز صبح را بخوانیم در دو پرونده ثبت می شود و آخرین عمل که همین نماز صبح است را فرشتگان می نویسند و اولین چیزی که در پرونده صبح ثبت می شود همان نماز صبح است و همچنین از حضرت صادق (ع) منقول است : که از صفات مؤمن این است که بسم ا... الرحمن الرحیم را در نماز بلند بگوید و هر کس بعد از تکبیر نماز قبل از شروع حمد اعوذبا... من الشیطان الرجیم را بگوید به اندازه هر مویی که در بدن اوست هزار حسنه برای او می نویسند و حضرت پیامبر فرمودند : هر کس بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا (س) ( 34 الله اکبر ، 33 الحمدالله ، 33 سبحان الله ) را بگوید بخصوص اگر با انگشتان بشمارد همان دست هایش او را در قیامت شفاعت می کند .
خدایا همه ی ما را از شر شیطان رانده شده محفوظ بدار و قسم به عزت و جلالت تا ما را به سعادت ابدی نرساندی از این دنیا مبر.
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج ا...) و سلامتی رهبر عزیزمون صلوات .
التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج

 

 





برچسب ها : شیطان  ,